مرجع تخصصی خودرو های اروندی

 

بررسی فنی پورشه ماکان مدل 2016

پورشه از دیرباز به تولید خودروهای اسپرت مشهور بوده ولی ماکان 2016 یک خودروی تقریباً شاسی بلند پنج نفره است که علاوه بر ارائه فضای مناسب، ویژگی های اسپرتی خوبی نیز دارد.

در کلاس خودروهای شاسی بلند لاکچری، Porsche Macan سریع ترین و پرآوازه ترین خودرویی است که می توانید پیدا کنید. توان تولید 340 و 400 اسب بخار به ترتیب در مدل های Macan S و Macan Turbo باعث شده نه تنها بهترین شتاب را در بین خودروهای SUV شاهد باشید بلکه می توان گفت این دو مدل با بسیاری از سدان های اسپرت رده بالا نیز رقابت می کنند. ماکان از یک هندلینگ بسیار خوب بهره می برد که در جاده های پر پیچ و خم، لبخند رضایت را بر لبانتان خواهد نشاند. اگرچه ماکان به چابکی خودروهای اسپرت دو درب پورشه نمی رسد اما حتی با برادر بزرگتریش Cayenne نیز به خوبی رقابت می کند. کیفیت سواری نیز در این خودرو تحسین برانگیز است و علیرغم عملکرد سطح بالا، رانندگی ناراحت کننده ای را تجربه نخواهید کرد.

همانطور که در سایر محصولات جدید پورشه از طراحی داخلی و لوازم بسیار خوبی استفاده شده، ماکان نیز از این قضیه مستثنی نیست، چه نسخه پایه را بخرید و چه تمام پکیج ها را تهیه کنید، راضی خواهید بود. کیفیت ساخت اتوموبیل بسیار خوب است، ترکیب دکمه های فیزیکی و رابط کاربری لمسی باعث شده تا خیلی سریع نحوه کار کردن با امکانات خودرو را یاد بگیرید. اگر به دنبال حس لطیف و باکلاس هستید، ماکان به خوبی شما را راضی خواهد کرد.

البته باید گفت که فضای صندلی عقب و صندوق ماکان نسبت به اکثر رقابیش کوچکتر محسوب می شود. ماکان همچنین گرانتر نیز هست، خصوصاً اگر امکانات اضافی آن را نیز تهیه کنید. بنابراین اگر بیشتر به دنبال یک خودروی لاکچری هستید تا با عملکرد بالا، شاید یکی از رقبای سطح بالای ماکان انتخاب بهتری برایتان باشد. گزینه هایی مانند Audi Q5 و SQ5 با طراحی داخلی با کیفیت و لیست گسترده ای از موتورهای موجود(شامل موتور بهینه TDI آئودی در Q5) می تواند رضایت شما را جلب کند. 
BMW X3 نیز یک جایگزین لاکچری مناسب برای ماکان محسوب می شود که فضای بیشتری داشته و چند گزینه را برای انتخاب سیستم انتقال قدرت در اختیارتان قرار می دهد.
 حتی اگر به دنبال استایل بدنه مشابهی باشید می توانید به Range Rover Evoque هم نگاهی بیندازید، اما باید بدانید که Evoque بیشتر بر روی قابلیت های آفرودی تمرکز کرده تا قدرت زیاد و عملکرد بالا.

در نهایت شما باید تصمیم بگیرید که چه چیزی می خواهید. اگر به دنبال یک خودروی CUV (شاسی بلند اسپرت) هستید که لاکچری بوده و کیفیت رانندگی بالایی داشته باشد، پورشه ماکان می تواند یک گزینه ایده آل برایتان باشد.

 

استایل بدنه، مدل های موجود و آپشن ها

پورشه ماکان 2016 پنج نفر ظرفیت داشته و در دو نسخه عرضه می شود: S و Turbo

در نسخه S امکاناتی نظیر رینگ 18 یا 19 اینچی، درب صندوق عقب برقی، شیشه حفظ حریم خصوصی، چراغ های جلو دو زنونی اتوماتیک به همراه تنظیم سطح نور و پاک کننده، چراغ های دی لایت LED، مه شکن، برف پاک کن های اتوماتیک، کروز کنترل، کنترل امکانات مرتبط با اقلیم سه منطقه ای، روکش چرمی/شبه جیر، صندلی های جلو با حرکت در 8 جهت و حافظه داخلی، صندلی های عقب خم شدنی 40/20/40، اتصال بلوتوث برای تماس و پخش صوتی، نمایشگر لمسی 7 اینچی، سیستم صوتی مجهز به 11 بلندگو و پخش کننده CD، رابط اتصال iPod/USB را بصورت استاندارد ارائه می کند.

در نسخه توربو، پورشه بصورت پیش فرض موتوری قوی تر، ترمزهای بزرگتر، کمک فنرهای تطبیق پذیر، رینگ های 19 اینچی خاص، سپر جلو و عقب خاص، چراغ های جلو دو زنونی، مه شکن های LED، روکش های کامل چرم، سقف با جنس جیر مصنوعی، استفاده از آلومینیوم در بخش های مختلف، صندلی های جلوی اسپرت گرمکن دار(حرکت پشتی کمر در 4 جهت و تنظیم برقی نگه دارندهای کناری و تحتانی)، فرمان گرمکن دار، سیستم صوتی فراگیر Bose مجهز به 14 بلندگو به همراه رادیوی ماهواره ای و HD و در نهایت یک سیستم ناوبری را ارائه می کند.

فارغ از موتور و اجزای ظاهری، اکثر ویژگی های اضافی نسخه توربو برای مدل S نیز قابل تهیه است. علاوه بر ویژگی های پیش فرض، پورشه چند ویژگی و امکانات جدید نیز برای این دو مدل در نظر گرفته که در قالب پکیج های مختلف عرضه می شوند. این ویژگی های اضافی شامل رینگ های 20 یا 21 اینچی، ترمزهای سرامیکی رده بالا، نشانگر گشتاور پورشه برای چرخ های عقب، سیستم تعلیق بادی تطبیق پذیر با قابلیت تنظیم ارتفاع، اگزوز اسپرت دوتایی، صفحه محافظ در قسمت زیرین و عقب خودرو، کروز کنترل تطبیق پذیر، سان روف پانورامیک، شیشه عایق سر و صدا و گرما، باربندهای مختلف، سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین با ارائه نمای فراگیر، آینه با کاهش نور خودکار و استارت بدون سوئیچ می شوند.

درون خودرو نیز پورشه امکاناتی نظیر روکش چرمی برای صندلی ها و یا سایر بخش های اتاقک، صندلی های جلو برقی با حرکت در 10 جهت(پشتی کمر برقی با حرکت در 4 جهت)، صندلی های جلو تهویه دار، صندلی های عقب گرمکن دار، فرمان گرمکن دار، آفتاب گیرهای کناری در عقب خودرو، اپلیکیشن مخصوص گوشی های هوشمند(شامل Aha Radio)، سیستم صوتی سطح بالای Burmester مجهز به 16 بلندگو، سیستم سرگرمی برای صندلی های عقب، فرمان های صوتی، رادیوی ماهواره ای و HD را ارائه کرده است. همچنین یک پکیج تحت عنوان Sport Chrono وجود دارد که یک زمان سنج بالای داشبورد، ویژگی شروع حرکت(لانچ کنترل) و انتخاب تنظیمات اسپرت مختلف برای موتور را برای راننده ارائه می کند. یک سفرنامه الکترونیکی مخصوص نیز در این پکیج وجود دارد که تمامی اطلاعات مرتبط با رانندگی با خودرو را ثبت می کند تا در آینده بتوانید آنها را آنالیز کنید.  پورشه امکان انتخاب رنگبندی های مختلف و روکش های چرمی چندلایه در فضای داخلی را نیز به خریداران می دهد.

سیستم انتقال نیرو و عملکرد آن

Macan S از یک موتور توربوشارژ 3 لیتری V6 بهره می برد که توان تولید 340 اسب بخار نیرو و 460 نیوتن بر متر مربع گشتاور را دارد. یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک برند PDK و سیستم چهار چرخ متحرک بصورت استاندارد در این خودرو وجود دارند. در تست های انجام شده در پیست، ماکان اس توانست در 5.6 ثانیه از سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. بدین ترتیب ماکان اس حداقل یک ثانیه سریع تر از سایر خودروهای SUV لاکچری و جمع و جور می باشد.

Macan S از یک موتور توربوشارژ 3.6 لیتری V6 بهره می برد که توان تولید 400 اسب بخار نیرو و 550 نیوتن بر متر مربع گشتاور را دارد. در توربو نیز از یک جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک استفاده شده و خودرو نیز دو دیفرانسیل است. در تست های انجام شده، این خودرو ظرف 4.4 ثانیه توانست از سرعت صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. این شتاب باعث می شود ماکان توربو نه تنها در بین شاسی بلندهای اسپرت و جمع و جور پیشتاری کند بلکه آن را با کوپه های دو درب اسپرت نیز قابل رقابت می سازد.

براساس تخمین های EPA، میزان مصرف متوسط هر دو نسخه اس و توربو 12.4 لیتر در هر صد کیلومتر است(13.8 لیتر شهری و 10.2 لیتر جاده). خاموش/روشن کردن خودکار موتور در هر دو خودرو بکار گرفته شده است. در تست های واقعی انجام شده، مصرف سوخت خودرو پس از طی 186 کیلومتر، بطور متوسط 11.7 لیتر در هر صد کیلومتر بوده است.

وزن خودروی ماکان تقریباً 2 تن می باشد.

ایمنی

ویژگی های ایمنی استاندارد در پورشه ماکان اس 2016 شامل ترمزهای ضد قفل، کنترل کشش و پایداری، ایربگ های کناری در جلو و عقب، ایربگ های پرده ای در کنار و ایربگ های زانو در جلو  می شود. پورشه ماکان توربو از تجهیزات یکسانی برخوردار است و علاوه بر این، روتورهای ترمز جلو وعقب نیز در آن بزرگتر است. ویژگی های ایمنی دلخواه نیز شامل سنسورهای پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، دوربین پارک با ارائه دید 360 درجه، کروز کنترل تطبیق پذیر به همراه سیستم هشدار و جلوگیری از برخورد با موانع جلو، نمایش نقاط کور و سیستم هشداردهنده انحراف از مسیر و سیستم کمکی حفظ خودرو در مسیر می شود.

در تست شرایط اظطراری، ماکان اس و توربو به ترتیب پس از طی 36 و 37 متر توانستند از سرعت 100 به توقف کامل برسند. این اعداد قابل قبول بوده و برای اتوموبیلی با لاستیک های چهارفصل متوسط ارزیابی می شود.

طراحی داخلی و ویژگی های خاص

تمام ویژگی های معمول و همیشگی خودروهای پورشه در ماکان هم بکار گرفته شده اند. چیدمان داشبورد، نحوه دسترسی به دکمه ها و امکانات، داشبورد با سطح بالایی ستخ و کنسول وسطی همگی نشان دهنده یک خودروی لاکچری و با کیفیت هستند. اگرچه درون اتاقک دکمه های زیادی وجود دارد اما به لطف چیدمان مناسبشان، خیلی طول نمی کشد که در استفاده از آنها احساس راحتی کنید. اتاقک خودرو بطور کلی عالی می باشد و متریال استفاده شده در طراحی داخلی نیز ظاهر و حسی فوق العاده دارند.

داشبورد و طراحی پشت آمپر به سبک کابین خلبانی، باعث می شود تا احساس راحتی کنید و فرمان ماکان نیز شباهت هایی با خودروی سوپر اسپرت 918 Spyder پورشه دارد. همانطور که از پورشه انتظار می رود، حتی صندلی های موجود در مدل های پایه نیز از کیفیت ساخت بسیار خوبی برخوردار بوده و حمایت خوبی را از کناره ها انجام می دهند. دو صندلی اختیاری که از طریق پکیج های جداگانه می توانید تهیه کنید نیز ویژگی های اضافی نظیر تنظیمات بیشتر برای نگهدارنده کمر و کناره ها را ارائه می کنند.

برای حفظ ویژگی های اسپرت و عملکرد بالا، پورشه مجبور به کاهش فضای صندوق عقب و فضای موجود برای سرنشینان عقب شد. فضای صندوق عقب ماکان حدوداً 501 لیتر است که حدود 280 لیتر کمتر از Audi SQ5 و BMW X3 محسوب می شود. با تا کردن صندلی های عقب حدوداً 1500 لیتر حجم برای نگهداری بار در اختیار شما قرار می گیرد که باز هم در مقایسه با رقبا کم محسوب می شود.

تجربه رانندگی

موتور 3 لیتری V6 در مدل پایه پورشه ماکان اس شتاب خوبی به خودرو داده و گیربکس حرفه ای PDK نیز به سرعت وظایف خود را انجام می دهد. بدین ترتیب تجربه رانندگی پویا و زنده ای را برای راننده به ارمغان می آورد. موتور موجود در مدل توربو توان تولید 400 اسب بخار نیرو را دارد و اگرچه تجربه اسپرت تر و جذابی را به راننده ارائه می کند اما شاید هزینه اضافی نسبت به ماکان اس چندان منطقی نباشد. Macan S در سال 2015 یک خودروی کاملاً عالی بود و امسال نیز این قضیه صادق است.

اگرچه فرمان خودرو به خوبی و دقت 911 یا Cayman نیست اما نسبت به اکثر از خودروهای موجود در بازار بهتر است، چه برسد به خودروهای SUV. این قضیه بطور کلی در مورد هندلینگ ماکان نیز صادق است. چسبندگی خودرو به جاده نیز عالی بوده و ماکان با اعتماد و توازن در مسیر حرکت می کند. دو دیفرانسیل بودن خودرو باعث شده تا بهتر بتوانید قدرت ماشین را کنترل کنید. اگر می خواهید از حداکثر پتانسیل ماکان بهره ببرید توصیه می شود از لاستیک های مخصوص تابستان استفاده کنید تا حداکثر چسبندگی را دریافت کنید.

خوشبختانه هندلینگ خوب این خودرو باعث آزار دادن راننده در هنگام دست اندازها و شیارها نمی شود. ماکان یک خودروی کاملاً راحت و کم سر و صدا بر روی اکثر جاده ها می باشد، ویژگی های مثبتی که تقریباً در هیچ یک از SUVهای بازار با هر قیمتی پیدا نخواهید کرد. رینگ های 20 اینچی اختیاری نیز در صورتی که به ظاهرشان علاقه مند هستید، توصیه می شوند. این رینگ ها برخلاف سایر رینگ های 20 اینچی، کیفیت رانندگی را چندان تحت تاثیر قرار نمی دهند. علاوه بر این ما سیستم تعلیق پیش فرض در مدل پایه را به سیستم تعلیق بادی اختیاری ترجیح می دهیم. چون واقعاً بهتر هستند!


ارسال به دوستان



نام فرستنده:
ایمیل فرستنده:
نام گیرنده:
ایمیل گیرنده:


 
mail print pdf doc
0
rate rate
0

تاریخ: یک شنبه 02 آبان 1395     بازدید ها: 1108     دسته: بررسی خودرو     

 

 
             

تمامی حقوق این وب سایت متعلق به رادرایانه  می باشد.

   
طراحی و پیاده‌سازی: راد رایانه